Repjegyvadászat barangolóknak

Ha arról álmodozol, hogy pár hét alatt körberepülöd Európát, adok hozzá pár tippet.

Bizonyára láttál már ajánlatokat, ahol 5-6 megállós európai körutat ajánlgat valaki, nevetségesnek tűnő összegekért. Elsőre nagy trükknek tűnhet, hogy jöhet ez össze, pedig nem akkor varázslat.

A legfontosabb alapszabály: ilyen útnál nem lehet merev elképzelésekhez ragaszkodni. Ne álmodozz arról, hogy a nyári csúcsszezonban 1-2 ezres repjegyekkel bejárod a menő nyaralóhelyeket. Ne ragaszkodj bizonyos időpontokhoz, bizonyos úti célokhoz- rugalmasnak kell lenni. És persze nem is teheti meg mindenki, hogy három hetes szabadságokkal kalkuláljon.

Ami még fontos, egy ilyen körút nem lesz olcsó, bármennyire alacsony áron vesszük a repjegyet. Persze, létezik couchsurfing, ha valaki 1-2 napokra bízik benne, de ettől még van sok más kiadás. És nyilván nem is nyomorogni szeretnénk, száraz kenyeret majszolva valami városszéli lepukkant kis hostelben.

Ne feledjük, ha fapadosban gondolkodunk, akkor csak egy kézipoggyászunk lehet, feladóssal 5-6 külön repülőút nagyon megdrágul. Tudom, nagy világutazók lelkesen mesélik, egy kis bőrönddel hónapokon át utazgatnak szerte a világban, de nem mindenki van így ezzel. Tisztálkodószerek kellenek minden állomáson, például. (Vagy olyan hotelbe megyünk, ahol adnak szappant, törölközőt is- erre is tekintettel lehetünk a foglalásnál.)

Általában elég egyszerű a választás, melyik légitársaságra szavazzunk: a Wizzair és a Ryanair a két legolcsóbb fapados, rengeteg desztinációval, de Londont érintve még sok olcsó légitársaság (pl. Monarch) képbe kerül, szóval bőven van választék. A poggyásznál említendő, hogy ha a két legismertebb cég járatait kombináljuk, a Wizzair alapáron jóval kisebb bőröndöt enged fel a fedélzetre! Ezt mindig tartsuk szem előtt!

Amikor elkezdünk egy kiválasztott időszakban nézelődni, használhatjuk például a Ryanair jegykeresőjét, ami megmutatja, adott reptérről melyik időszakban hova a legolcsóbb az utazás. Vannak olyan csomópontok, ahonnan több úti cél elérhető, ilyeneket érdemes betervezni: Brüsszel-Charleroi, Eindhoven, London. Átszállásnál két lehetőségünk van: a csomóponton csak új járatra váltunk, vagy 1-2 napot annak a környékén is eltöltünk. Ha aznap szállunk át, nagyon figyeljünk arra, hogy legyen elég idő a két járat között, mert ha nagy késés van, nem csak azt az egy járatot bukjuk, hanem a körút többi részén is kínos lesz a helyzet.

Van egy fontos házi feladatunk: minden tervezett ponton kalkuláljunk a szálláson felüli költségekkel! Ne mulasszuk el megnézni, mennyibe kerül a transzfer a reptértől a városig, azon belül a szállásig.

Mielőtt megvesszük a remek olcsó repjegyünket, megnézhetjük azt is, mikor indul konkrétan a gép- és ne csak a napot, hanem az órát is. Például egy példa: kinézzük, milyen király lenne elmenni Brüsszel után Biarritzba! Jól is hangzik, csak épp a Ryanair gépe reggel 7:55-kor indul, jó lenne 7-re legkésőbb a reptéren lenni, kell egy kis ráhagyás- mikor is kéne akkor Brüsszelből indulni hogy elérkezzünk Charleroi-ba? Glasgow-ba viszont a gép 19:45-kor száll fel, sima ügy, és nem kell hajnalok hajnalán kelni. Amennyiben mégis korai indulású vagy késői érkezési járat mellett döntünk, a szállásnál inkább legyen egy árnyalattal drágább, csak könnyebben elérhető. A külvárosi hotelekből hajnali órán talán taxizni kell, és akkor villámgyorsan oda a spórolás. Szóval legyen, pontos, részletes, táblázatba foglalt útitervünk, kétszer újra ellenőrizve minden adatot.

Én személy szerint minden hely iránt érdeklődnék, inkább olyan túrát terveznék, ahol legalább két éjszaka jut egy városra. Nyugodtan állíthatom, bőven van néznivaló mindenfele. Kiválasztottam egy időszakot, december elejét, és elkezdtem egy változatos két hetet összerakni az egyszerűség kedvéért Ryanair járatokkal, tessék a végeredmény:

Budapest - Brüsszel Charleroi december 2. 2500 forint

Charleroi - Edinburgh december 4. 16.99 euro

Edinburgh - Gran Canaria december 6. 36,79 font

Gran Canaria - Madrid december 13. 16.99 euro

Madrid - Milano Bergamo december 15. 16.99 euro

Milano - Budapest december 18. 24.79 euro

Ez összesen hat repülőút, benne egy hetes Kanári-szigeteki nyaralás, pár izgalmas európai város Belgiumban, Spanyolországban, Skóciában, Olaszországban, forintban nagyjából 40 ezerért.  Jól hangzik, igaz? És szerintem ennél simán lehet olcsóbb is, egyszerűen csak igyekeztem olyan helyeket válogatni, ahova egyébként tényleg elmennék.

És akkor tegyünk mellé mondjuk reptéri transzferenként 15 eurót (ez lehet kevesebb is, de mindig felfele kalkuláljunk, ez alapszabály!), éjszakánként nagyjából 8 ezer forintot fejenként, és lássuk, mi a történet vége. Mivel 16 éjszakáról van szó, szép kerek összeg: repjegy, transzferek, szállás nagyjából 220 ezer forint. Foghatunk stoppolással, couchsurfinggel, vagy egyszerűen csak olcsóbb szállásokra vadászunk, de még mindig nem kalkuláltunk se programokkal, se étkezéssel.

Hát mit is mondhatnék? Nem is olyan filléres mutatvány körbeutazni Európát, igaz? De ahhoz képest, mi minden van benne, ügyes szervezéssel azért szuper programot rakhatunk össze- annyiért, amiért egy utazási iroda egy hetet kínálna egy helyen. Szóval önállónak lenni jó!

A foglalásnál viszont készüljünk fel arra, hogy bármi megváltozhat. Az egy főre kiadott jegyár két főnél emelkedhet. Esetleg megugrik valamelyik jegyár, és a szépen kijegyzetelt táblázatunk valamelyik sora bukik. Tehát közvetlen foglalás előtt, ha már megrágtuk, kitaláltuk, kalkuláltuk a programot, gyorsan kattintsunk végig minden egyes pontot, és ha szükséges, módosítsunk! Én például a fenti tervnél megnéztem az alternatívákat, és mondjuk lehet Charleroi-ból Manchesterbe menni és onnan Gran Canariára.

Ha megvannak a repjegyek, akkor foglaljuk a szállást- pont a fenti esetleges programmódosulás miatt. Ha nem akkor megy a gép, vagy nem is oda megyünk, akkor a szállás ára elbukott pénz. És mindig könnyebb alternatív szállást keresni, mint alternatív szuperolcsó járatot...

A nyaralós fotók tudománya

Nem olyan bonyolult korrekt utazási képeket készíteni, csak pár alapvető dologra kell odafigyelni.

Az ember eljut időnként parádésan szép, lenyűgöző, izgalmas helyekre, fotózik mnt az őrült, aztán a képeket nincs kedve megosztani se, mert valahogy nem adják vissza azt az érzést. Mi ennek az oka?

A három fő tényező a téma, a technika és a fotós maga. Vegyük ezeket sorra! A téma kézenfekvőnek tűnik, de én ebbe nem csak magát a látnivalót értem bele, hanem a körülményeket is. Ha van mondjuk egy ikonikus látnivaló, ami előtt hemzsegnek a turisták, nehéz lesz menő fotót csinálni. Eleve nehéz helyzetben vagyunk olyan dolgokkal, mint a Colosseum vagy a Taj Mahal, amit milliók (köztük profik) szétfotóztak már. Készítsünk róluk 1-2 fotót emlékbe, de ne törjük maguknkat a nagy fotóért, úgysem tudjuk utánozni azt, amit profi géppel, kiürített területen valósítottak meg hivatásosok. Amivel próbálkozhatunk, az esetleg a saját szemszögünk megmutatása, izgalmas, nem nagyon ismert részletek megörökítése.

A nem olyan híres helyszíneken elvileg könnyebb dolgunk van. Csak épp jól kell témát választani: ne görcsöljünk rá nagyon a dologra, ami szépnek látszik élőben, azzal valószínűleg lehet próbálkozni. A képeinket viszont nézzük vissza: ha belóg egy zavaró részlet, akkor próbáljunk arrébb menni, máshonnan fotózni. Ha  kröülmények nem ideálisak, mert zuhog az eső vagy a köd miatt alig látszik valami, akkor ne fecséreljünk sok időt a fotózásra. A profi fotóst arról lehet megismerni, hogy nem elég jó vagy fotózhatatlan témára fel se emeli a gépét.

És persze a jó fotós tisztában van a gépe korlátaival. Vannak olyan monumentális helyszínek, például a Pantheon belseje Rómában, amit csak nagylátószögű vagy halszem optikával lehet megörökíteni. Kár a telefonunkkal kínlódni, nem lesz olyan a végeredmény. Ismerjük meg, mit tud a gépünk, legyen az akár fényképező, akár telefon, ássuk bele magunkat az üzemmódokba (HDR, panoráma, stb.), kísérletezzünk még otthon ezekkel, és akkor utazás közben magabiztosabban dolgozunk, nem pepecselünk az állítgatással.

A fentiekből már nagyjából sejthető: a legfontosabb tényező maga az ember, aki a gépet kezeli. Nekünk kell eldönteni, egy téma érdemes-e a fotózásra, ha igen, milyen kompozícióban. És persze nekünk kell ismerni a gépünk képességeit is. Aki ügyes, az egy telefonnal is jól boldogul, aki nem, annak teljesen mindegy, milyen drága gépe van. Nézzünk sok jó(!!!) utazási fotót, ezek gyakran adnak ihletet, ötletet. És persze a képeink megosztásánál, feltöltésénél legyünk messzemenően önkritikusak: inkább kevesebb, de ütős képet válasszunk, ne ömlesszünk a Facebookra egy rakás unalmas fotót, mert úgysem fogja senki végignézni, hátha van köztük érdekes. Alapszabálynak mondható az, hogy egy téma- egy kép.

Még egy tényező van, ami igen fontos, és igazság szerint a megosztás előtt kellett volna említeni. Ám mivel nem a helyszíni fotózáshoz kapcsolódik, külön kezelem. Ez az utómunka: nem kell hosszú órákig tartó retusálásban gondolkodni, elég ha egy egyszerű alkalmazással kicsit élénkítünk a színeken, kiegyenesítjük a horizontot, levágjuk a belógó, felesleges részeket. Ez egy-egy képnél 3-4 perc (ami összesen sok lehet, ha a fenti tanácsot meg nem fogadva, túl sok képet akarunk megosztani), de nagyon megéri. Meg kell érteni, olyan döbbenetes mennyiségű utazási fotó kerül fel minden nap az internetre, hogy közepes felvételekkel nehéz kitűnni az áradatból. És hát valahol mind azért töltünk fel képeket,  hogy megmutassuk, mi szépet láttunk, nem pedig azért, hogy igazoljuk, ügyetlen fotósok vagyunk...

Egyébként is az a fontos, hogy erre az egészre ne görcsöljünk rá. Élvezzük az utazást, gyűjtsünk be új élményeket, és ha úgy érezzük, fotózzunk. Viszont utólag kellemetlen azt érezni, csak a keresőbe bámultunk egész úton, alig voltunk képesek igazán megélni a nyaralást, és ehhez képest a képeink sem túlságosan menők.

Nyaralás télen?

Van-e értelme a téli-tavaszi tengerparti utaknak a Földközi-tenger vidékén?

Ez a kérdés gyakran felmerül hiszen ilyenkor ezek nevetségesen olcsón foglalhatók, de szerintem abszolút egyéni felfogásról szól a történet. Aki beleássa magát a lehetséges felszíni látnivalókba, aki szívesen barangol városokban és vidéken, aki ismerkedne a helyi kultúrával, az jól fogja magát érezni Korfun novemberben vagy Mallorcán januárban. Az viszont tény, olyan helyet kell választani, ahol van is mit nézni, nem pedig csak egy kihalt, bezárt éttermekkel teli turistavárosban kellene programot találni- mind tudjuk, milyen látványosságokat kínál például Siófok télen.

A fürdéssel csak bátraknak érdemes próbálkozni, és nem csak azért, mert a víz 20-21 fokos vagy kevesebb. A felszínen is hűvös az idő, az ember nem tud átmelegedni akkor se, ha pár percig bevállalja a lubickolást. Hiába mondjuk, jó lesz az a 20 fokos víz, készüljünk fel a többi programból, látnivalóból. Megjegyzem, sokan nem tudják, de jellemző, hogy októberben melegebb a víz mint májusban, tehát ha már strandolna valaki, inkább késő ősszel menjen mint tavasszal. Kirándulni viszont ekkor is kiváló.

Általában az egyéni utazásszervezés arról szól, hogy az ember megcsinálja a "házi feladatot", tehát előre készül minden eshetőségre. Először is: tájékozódjunk! Amikor találunk egy szimpatikus időszakra szóló repjegyet, keressünk rá, adott hónapban milyen felszíni- és vízhőmérséklet jellemző. Kis trükk: egy szigeten belülk érdemes megnézni egymással átellenes oldalon is az értékeket, mert bizony van, ahol 2-3 fok különbség is lehet. Nyáron mindegy, ősszel nagyon nem. Ezt figyelembe vehetjük a szállásfoglalásnál.

Apropó, szállás. Próbáljunk utánajárni, a hotel vagy apartman hol van. Ha mindentől távol, ráadásul a víz is hideg, akkor ott sok időt nem fogunk tölteni. Ez is lehet jó, ha kifejezetten olcsó, és mellé bérlünk egy autót, így kedvezőbb árú lehet a barangolás. Ha viszont nem akarunk annyit mozogni, olyan helyre menjünk, ahol télen is van élet, nyitva vannak a boltok, éttermek, programszervezők. Jó példa erre Cipruson Lárnaka és Ayia Napa: előbbi télen is élő város, utóbbi kihalt. A tervezett látnivalók távolsága sem mindegy- mivel nem a strandon töltjük az időt, fontosabb utóbbi távolságánál a más jellegű érdekességeké. Ha pedig a fürdésről nem tudunk lemondani, derítsük ki, a hotelnek van-e medencéje, és az fűtött-e!

Jegyzeteljük ki előre, mi az, ami érdekes lehet adott úti célon. Könyvet ma már kevesen vesznek ilyen témában, az internet tele van forrásokkal. De ne csak azt nézzük meg, mi minden érdekesség van arra, azt is derítsük ki, szezonon kívül nem változik-e a nyitvatartás drasztikusan! Annál idegesítőbb alig lehet, amikor egy sziget egyetlen értelmesnek tűnő felszíni látnivalója van bezárva...

Ha valaki a barangolásra szavaz, akkor kalkulálja ki, hány napot és hogy akar mozogni. A szállásoknál nézze meg, a tömegközlekedés megoldható-e, vagy kínosan hosszú gyaloglások várnak egy buszmegállóig. Sokszor előfordul, hogy a legjobban az éri meg, ha már a reptéren autót bérlünk, és utolsó nap ott is adjuk le. Nincs reptéri transzfer költség, és biztosan a saját tempónkban kalandozhatunk.

Legyünk bátrak, térjünk le a szokásos utakról, ha látunk valami érdekeset. Szezonon kívül bőven van időnk belekóstolni a helyiek életébe. Pont ezért lehet akár airbnb szállásban is gondolkodni, mert talán távolabb esik a tengerparttól, de közelebb leszünk magukhoz az emberekhez. Ez rengeteg új élményt adhat.

Mindezekkel együtt is, egy téli nyaralás itt Európában biztos, hogy kompromisszumok kötésével jár együtt. Ezt figyelembe kell venni- akinek évi egy hét utazásra futja, és azt mindenképpen pancsolással, strandolással akarja tölteni, ne csábuljon el a roppant nyomott áraktól, hiszen azt nem kaphatja, amire igazán vágyik. Tudom, helyben aztán kiderülhet, ez is élménygazdag dolog, de én akkor se beszélnék rá valaki csak azért ilyenre, mert nagyon olcsó. Ha csak ismerkedni akar az utószezoni világgal, akkor arra lehet, hogy ultraolcsó hosszú hétvége is elég. Ha bejön, jövőre lehet hosszabbat keresni, ha nem, tudjuk, mi az, ami nekünk nem való...

123

Álomutak

Utazási tippek, ötletek azok számára, akik maguk szeretik kézbe venni az irányítást.