Egy kicsikét túl van lihegve a késő fapadosok témája a sajtóban.
Olvashatjuk az újabb "sokkoló" beszámolókat a reptéren hagyott gyerekekről, információ híján, kétségbeesetten hazajutni próbáló utasokról, akiket valamelyik fapados légitársaság hagyott cserben. Azért próbáljunk egy kicsit realistábban közelíteni a témához!
Itt van például a budapesti reptér. Aki figyelte a híreket, láthatta, hogy nyáron egyetlen hónapban másfél millió(!) utas fordult meg Ferihegyen. Ha csak egyetlen százaléknak gondja akad valamivel, az is 15 ezer ember! Egyszerűen őrült nagy a légiforgalom az egész világban, és teljesen nyilvánvaló, hogy mindig lesz üzemzavar, sztrájk, vihar vagy bármi más, ami késést vagy járatkiesést okoz. Ennek pedig lesznek érintettjei is.
Nem vagyok üzleti utazó, de azért sokat repültem már. Az évek alatt jópár járat késett már, amivel utaznom kellett volna. Akadt, amikor a gép fel sem tudott szállni, és volt több is, amikor nagyon komoly plusz várakozás bosszantott. Volt az érintett légitársaságok közt hagyományos, charter és fapados is. Akadt ami rosszul kezelte, de többnyire kaptunk azért valami ellátást, és előbb-utóbb megoldódtak a gondok.
A sápítozós cikkeket azért nem szeretem, mert amikor például a gyerek-kártyát bedobják, már-már úgy tesznek, mintha nagyjából olyan kilátástalan helyzetben lennének, mint a thaiföldi barlangban rekedt kissrácok. Azért egy reptéren ülnek, igen, várakozni kell, ami nem valami borzasztóan kilátástalan helyzet.
Természetesen nem akarom elbagatellizálni a helyzetet, megéltem én is azt, amikor órákon át mindenki csak a karját tárja szét, ha kérdez az ember. Idegesítő, értem én. Nekem egyszer két hetet késett a csomagom, és eleinte igen dühösen hívogattam az ügyfélszolgálatot. Aztán meglett a csomag, fizettek kártérítést, és nem maradtam le semmiről. Az elején viszont egyáltalán nem voltam a nyugalom szobra.
Így aztán teljesen megértem, hogy ha csak két nappal későbbre ígérnek hazajutást, nincs ellátás, a beígért megoldások sincsenek sehol, akkor könnyen elszakad a cérna. Teljesen egyértelmű: legyen akármennyi utasa egy légitársaságnak, igenis kell lennie egy elérhetőségnek, ahol lehet kérdezni, és ahol (ez a még fontosabb!) tudnak érdemben válaszolni.
Ilyen szempontból indokoltak a cikkek, a morgás, a balhé. Ki kell kényszeríteni, hogy a légitársaságok ilyen helyzetben érdemben reagáljanak, és ne bújjanak ki a kártérítési felelősség elől. Ha kell, legyenek perek, térítsék meg a plusz kiadásokat. Ez a dolguk! És azért vannak bíróságok, hogy ezeket meg is ítéljék.
Ám azt se felejtsük el, hogy sokszor a késéseknek komoly háttere van. Viharos időjárás, a biztonságot veszélyeztető műszaki hiba, például. Ha felteszem a kérdést, hogy mit választana az utazó, egy életveszélyes repülést vagy pedig pár óra várakozást a reptéren, szerintem a túlnyomó többség az utóbbira szavazna.
Higgyük el, a légitársaságnak nem jó a negatív reklám, a balhé, a felháborodás. Ők azzal keresnek pénzt, ha a gépek repülnek. Annak azért mindig oka van, ha az utasokat a földön hagyják. Szerencsére ahogy az EU már szabályozta a kártérítések kérdését, előbb-utóbb arra is lesznek betartatott előírások, milyen szolgáltatást kell nyújtani a hoppon maradt utasoknak. (Elvileg már most is vannak, de azért még nem mindig ennek megfelelően működnek a dolgok.)
A repülés világa nagyon megváltozott, mindenki számára elérhető, olcsó lehetőségek állnak rendelkezésre. Ráadásul rendkívül biztonságossá vált a repülés világa: az utasok számához képest tényleg elenyésző a balesetek száma. Így aztán minden nap milliók kelnek útra, és ebből a rengeteg emberből néhánynak mindig lesz ilyen-olyan baja.
Ezeknek a gondoknak a túlnyomó többsége viszont biztosan nem annyira tragikus, mint ahogy a cikkek sugallják. Csak másnap érünk haza? Késik a csomag? Csak egy szottyadt szendvicset adnak a várakozás hosszú óráiban? Azt hiszem, boldog világban élünk, ha ezek számítanak igazán súlyos bajoknak. Főleg az árazza be ezeket a problémákat, hogy felháborodás és rossz sajtó ide vagy oda, másnap mindenki megveszi az olcsó repjegyeket ugyanúgy- többnyire azok is, akik egyszer már pórul jártak.