Ha arról álmodozol, hogy pár hét alatt körberepülöd Európát, adok hozzá pár tippet.

Bizonyára láttál már ajánlatokat, ahol 5-6 megállós európai körutat ajánlgat valaki, nevetségesnek tűnő összegekért. Elsőre nagy trükknek tűnhet, hogy jöhet ez össze, pedig nem akkor varázslat.

A legfontosabb alapszabály: ilyen útnál nem lehet merev elképzelésekhez ragaszkodni. Ne álmodozz arról, hogy a nyári csúcsszezonban 1-2 ezres repjegyekkel bejárod a menő nyaralóhelyeket. Ne ragaszkodj bizonyos időpontokhoz, bizonyos úti célokhoz- rugalmasnak kell lenni. És persze nem is teheti meg mindenki, hogy három hetes szabadságokkal kalkuláljon.

Ami még fontos, egy ilyen körút nem lesz olcsó, bármennyire alacsony áron vesszük a repjegyet. Persze, létezik couchsurfing, ha valaki 1-2 napokra bízik benne, de ettől még van sok más kiadás. És nyilván nem is nyomorogni szeretnénk, száraz kenyeret majszolva valami városszéli lepukkant kis hostelben.

Ne feledjük, ha fapadosban gondolkodunk, akkor csak egy kézipoggyászunk lehet, feladóssal 5-6 külön repülőút nagyon megdrágul. Tudom, nagy világutazók lelkesen mesélik, egy kis bőrönddel hónapokon át utazgatnak szerte a világban, de nem mindenki van így ezzel. Tisztálkodószerek kellenek minden állomáson, például. (Vagy olyan hotelbe megyünk, ahol adnak szappant, törölközőt is- erre is tekintettel lehetünk a foglalásnál.)

Általában elég egyszerű a választás, melyik légitársaságra szavazzunk: a Wizzair és a Ryanair a két legolcsóbb fapados, rengeteg desztinációval, de Londont érintve még sok olcsó légitársaság (pl. Monarch) képbe kerül, szóval bőven van választék. A poggyásznál említendő, hogy ha a két legismertebb cég járatait kombináljuk, a Wizzair alapáron jóval kisebb bőröndöt enged fel a fedélzetre! Ezt mindig tartsuk szem előtt!

Amikor elkezdünk egy kiválasztott időszakban nézelődni, használhatjuk például a Ryanair jegykeresőjét, ami megmutatja, adott reptérről melyik időszakban hova a legolcsóbb az utazás. Vannak olyan csomópontok, ahonnan több úti cél elérhető, ilyeneket érdemes betervezni: Brüsszel-Charleroi, Eindhoven, London. Átszállásnál két lehetőségünk van: a csomóponton csak új járatra váltunk, vagy 1-2 napot annak a környékén is eltöltünk. Ha aznap szállunk át, nagyon figyeljünk arra, hogy legyen elég idő a két járat között, mert ha nagy késés van, nem csak azt az egy járatot bukjuk, hanem a körút többi részén is kínos lesz a helyzet.

Van egy fontos házi feladatunk: minden tervezett ponton kalkuláljunk a szálláson felüli költségekkel! Ne mulasszuk el megnézni, mennyibe kerül a transzfer a reptértől a városig, azon belül a szállásig.

Mielőtt megvesszük a remek olcsó repjegyünket, megnézhetjük azt is, mikor indul konkrétan a gép- és ne csak a napot, hanem az órát is. Például egy példa: kinézzük, milyen király lenne elmenni Brüsszel után Biarritzba! Jól is hangzik, csak épp a Ryanair gépe reggel 7:55-kor indul, jó lenne 7-re legkésőbb a reptéren lenni, kell egy kis ráhagyás- mikor is kéne akkor Brüsszelből indulni hogy elérkezzünk Charleroi-ba? Glasgow-ba viszont a gép 19:45-kor száll fel, sima ügy, és nem kell hajnalok hajnalán kelni. Amennyiben mégis korai indulású vagy késői érkezési járat mellett döntünk, a szállásnál inkább legyen egy árnyalattal drágább, csak könnyebben elérhető. A külvárosi hotelekből hajnali órán talán taxizni kell, és akkor villámgyorsan oda a spórolás. Szóval legyen, pontos, részletes, táblázatba foglalt útitervünk, kétszer újra ellenőrizve minden adatot.

Én személy szerint minden hely iránt érdeklődnék, inkább olyan túrát terveznék, ahol legalább két éjszaka jut egy városra. Nyugodtan állíthatom, bőven van néznivaló mindenfele. Kiválasztottam egy időszakot, december elejét, és elkezdtem egy változatos két hetet összerakni az egyszerűség kedvéért Ryanair járatokkal, tessék a végeredmény:

Budapest - Brüsszel Charleroi december 2. 2500 forint

Charleroi - Edinburgh december 4. 16.99 euro

Edinburgh - Gran Canaria december 6. 36,79 font

Gran Canaria - Madrid december 13. 16.99 euro

Madrid - Milano Bergamo december 15. 16.99 euro

Milano - Budapest december 18. 24.79 euro

Ez összesen hat repülőút, benne egy hetes Kanári-szigeteki nyaralás, pár izgalmas európai város Belgiumban, Spanyolországban, Skóciában, Olaszországban, forintban nagyjából 40 ezerért.  Jól hangzik, igaz? És szerintem ennél simán lehet olcsóbb is, egyszerűen csak igyekeztem olyan helyeket válogatni, ahova egyébként tényleg elmennék.

És akkor tegyünk mellé mondjuk reptéri transzferenként 15 eurót (ez lehet kevesebb is, de mindig felfele kalkuláljunk, ez alapszabály!), éjszakánként nagyjából 8 ezer forintot fejenként, és lássuk, mi a történet vége. Mivel 16 éjszakáról van szó, szép kerek összeg: repjegy, transzferek, szállás nagyjából 220 ezer forint. Foghatunk stoppolással, couchsurfinggel, vagy egyszerűen csak olcsóbb szállásokra vadászunk, de még mindig nem kalkuláltunk se programokkal, se étkezéssel.

Hát mit is mondhatnék? Nem is olyan filléres mutatvány körbeutazni Európát, igaz? De ahhoz képest, mi minden van benne, ügyes szervezéssel azért szuper programot rakhatunk össze- annyiért, amiért egy utazási iroda egy hetet kínálna egy helyen. Szóval önállónak lenni jó!

A foglalásnál viszont készüljünk fel arra, hogy bármi megváltozhat. Az egy főre kiadott jegyár két főnél emelkedhet. Esetleg megugrik valamelyik jegyár, és a szépen kijegyzetelt táblázatunk valamelyik sora bukik. Tehát közvetlen foglalás előtt, ha már megrágtuk, kitaláltuk, kalkuláltuk a programot, gyorsan kattintsunk végig minden egyes pontot, és ha szükséges, módosítsunk! Én például a fenti tervnél megnéztem az alternatívákat, és mondjuk lehet Charleroi-ból Manchesterbe menni és onnan Gran Canariára.

Ha megvannak a repjegyek, akkor foglaljuk a szállást- pont a fenti esetleges programmódosulás miatt. Ha nem akkor megy a gép, vagy nem is oda megyünk, akkor a szállás ára elbukott pénz. És mindig könnyebb alternatív szállást keresni, mint alternatív szuperolcsó járatot...